In de rubriek “In de schijnwerpers”, spreekt onze verslaggever Bas Brinkmann iedere week met een andere speler uit de BeNe-League selectie.
Deze week: Danny van Rijswijk
Een van de uitblinkers aan Tijgers kant was zondagavond goalie Danny van Rijswijk. Met een paar uitstekende saves hield hij de Amsterdamse defensie lang op de been. Toch was van Rijswijk kritisch op zichzelf na afloop, vertelde hij waarom hij tussen de periodes buiten de kleedkamer op een stoel zit en over het afwisselen met Jacob van Duin als het om een basisplaats gaat.
Danny, wat vond je van je spel tegen Zoetermeer?
“Op zich was ik tevreden maar bij het tweede tegendoelpunt las ik de situatie niet helemaal goed en maakte ik mijn slide te vroeg. Ik had een paar goede saves en bij een goalie kan een verkeerde inschatting grote gevolgen hebben”
Maar, het breekpunt leek veel eerder dan de tweede goal van Zoetermeer te zijn. De uitsluiting van Donny van Musscher namelijk toch?
“Het is zo dat Donny een jongen is die erg intens speelt. Hij geeft heel veel energie op het ijs. Als zo iemand wegvalt heeft dat gevolgen voor de ploeg. In mijn beleving wisten we ons daarvan na enige tijd te herstellen”
Na de eerste periode zag ik je op een stoel zitten buiten de kleedkamer. Waarom zat je daar en wat deed je?
“Ik ga bewust daar zitten om te mediteren. De spanning kan tijdens de periode erg groot zijn. Het is bijna een gewoonte voor goalies om tussendoor te mediteren of zelfs yogaoefeningen te doen. Met mediteren raak ik de spanning kwijt en kan ik helemaal relaxed weer het ijs op. Dat is nodig om goed te kunnen goaltenden. Gedurende de periode bouwt de spanning weer op”
Het ziet ernaar uit dat Jacob van Duin en jij elkaar afwisselen in de goal per wedstrijd. Is er sprake van een concurrentiestrijd tussen jullie?
“We zijn er met zijn tweeën om er een goed seizoen van te maken, Er is geen sprake van een strijd tussen ons. Het belang van het team daar gaat het om”
Interview & verslag: Bas Brinkman